Olaf Aelbers en Leon van der Zanden over de visie van Woonbedrijf op vastgoedsturing
30-08-2018De uitkomst van een onderzoek naar de kwaliteit van de vastgoedinformatie was voor Woonbedrijf uit Eindhoven in 2016 de aanleiding om aan de slag te gaan met VIM. Hoe bevalt het werken met VIM bij Woonbedrijf? Wat is de visie van Woonbedrijf op vastgoedsturing? En wat zijn de verdere plannen en doelen van Woonbedrijf? We gingen hierover in gesprek met adviseur vastgoedstrategie Olaf Aelbers en bedrijfs- en informatieanalist Leon van der Zanden, beiden werkzaam bij Woonbedrijf.
Het integrale plaatje bieden met VIM
Na het afronden van een onderzoek naar de kwaliteit van de vastgoedinformatie in 2015, stelde Woonbedrijf vast dat daar goede verbeterslagen konden worden gemaakt. Olaf vertelt: “Ons primaire systeem (SAP) is vooral gericht op verhuur en de daarbij behorende processen. De mogelijkheden om vastgoedinformatie in dit systeem vast te leggen zijn gebrekkig en lastig te koppelen aan processen. Als er een nieuwe keuken met een groter aanrechtblad geplaatst wordt via het verhuisproces, verandert er niets geautomatiseerd in het verhuisproces. Ook bij de onderhoudsprocessen en renovatietrajecten zagen we behoorlijk wat efficiencymogelijkheden. Er was in de markt maar één leverancier beschikbaar die goed op onze visie op vastgoedinformatie aansloot, dat was Batavia. Dus de keuze was makkelijk”.
Leon vult aan: “We willen met VIM het beheren en beschikbaar stellen van de vastgoedinformatie naar een hoger niveau tillen, zodat we veel efficiënter een aantal inzichten kunnen verkrijgen over het vastgoed en ook verschillende bedrijfsprocessen makkelijk kunnen voorzien van juiste, volledige informatie en dan het liefst in optimale samenhang. Voor het VIM tijdperk werd vastgoedinformatie zeer versnipperd in de organisatie beschikbaar gesteld. We waren als organisatie nog niet in staat om het integrale plaatje te bieden en de informatie ook goed te laten ‘werken’. Dat kunnen we nu wel”.