3. Hoe ontstaan al die mooie middelen van KIM?
Die maken we zelf! Met KIM heb je natuurlijk een duidelijk ‘gezicht’ voor het project. Binnen het team Communicatie hebben we gezorgd dat er een huisstijl kwam voor KIM. We faciliteren medewerkers met standaard templates en (gratis) tools om gemakkelijk een eigen KIM-productie te maken. Leuk voor medewerkers, en wel zo flexibel en kostenbewust. We zijn begonnen met het geboortekaartje. Inmiddels maken we regelmatig KIMportants (belangrijke tips en weetjes over de verschillende onderdelen), KIM groei-updates, (standaard) presentaties en hebben we bijvoorbeeld ook een heuse KIM-BINGO kaart. Hierop kunnen medewerkers aangeven of de verwachtingen die er waren, al (een beetje) zijn uitgekomen, waar ze verbetering zien en of ze nog tips hebben.
4. Hoe reageren de medewerkers van Actium op KIM en leeft het project binnen de organisatie?
Toen KIM geboren werd en we geboortekaartjes en beschuit met muisjes uitdeelden, zag ik bij sommige collega’s wel een bedenkelijke blik. ‘Wat hebben ze nu weer bedacht?!’ Door oog en oor te hebben voor alle signalen, kregen we wel begrip voor het project en de communicatieaanpak. Dat zorgde ervoor dat KIM vrij snel omarmd werd.
Elke donderdag is bij Actium ‘KIM-dag’. Hoewel we een vaste werkgroep hebben, zijn er vanaf het begin veel collega’s betrokken of aangehaakt bij het project. De medewerkers die inhoudelijk minder betrokken zijn, hebben we via werkoverleggen, middelen en ons intranet op de hoogte gehouden. KIM is bekend en we zijn nu volop bezig om de livegang voor te bereiden. Er is al maanden veel dynamiek. Natuurlijk kregen we soms ook te maken met tegenslagen, maar uiteindelijk word je daar ook beter van. Volgens mij staat iedereen nu te trappelen om volledig ‘live’ te gaan.