5 vragen aan Michael van Iersel van Wooncompagnie
14-06-2018Ervoor zorgen dat ICT écht bijdraagt aan het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen.
Dat is één van de drijfveren van Michael van Iersel, Teamleider Support bij Wooncompagnie. De afgelopen tien jaar is hij via verschillende functies doorgegroeid naar zijn huidige functie Teamleider Support. We gingen met hem in gesprek over het vereenvoudigen van het applicatielandschap, trends in de ICT en de grote ontwikkelingen die Wooncompagnie de afgelopen jaren heeft doorgemaakt.
1. Zowel Wooncompagnie als jij hebben de afgelopen jaren grote ontwikkelingen doorgemaakt. Vertel daar eens iets over.
Ik ben tien jaar geleden bij Wooncompagnie in dienst gekomen als database beheerder. Via de functies Teamleider Beheer en Hoofd I&A ben ik doorgegroeid naar mijn huidige functie: Teamleider Support. In deze functie geef ik leiding aan de teams: I&A, Inkoop, Procesondersteuning en Catering. Ik ben van een uitvoerende functie naar een leidinggevende functie gegaan en eindverantwoordelijk geworden voor de ICT van Wooncompagnie.
De afgelopen jaren heeft Wooncompagnie grote stappen gezet op het gebied van digitalisering, het versimpelen en overzichtelijk maken van het applicatielandschap, flexibel werken én online dienstverlening. Mijn persoonlijke drijfveer is resultaatgerichtheid en ik vind het gaaf als ik zie dat ICT echt bijdraagt aan het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen van een organisatie.
2. De samenwerking van Wooncompagnie en Batavia Groep is klein gestart met de Kennisbank en het Huurdersportaal. Inmiddels hebben jullie een palet van onze Archipel producten. Hoe is dat zo gekomen?
We hebben er bij Wooncompagnie voor gekozen om applicaties voor de volle 100% te gebruiken. In het verleden gebruikten we soms maar 50% van de functionaliteit van een applicatie. Voor de overige 50% werd dan weer een nieuwe applicatie aangeschaft. Hierdoor creëerden we een zeer uitgebreid en complex applicatielandschap. We willen ons applicatielandschap nu zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk houden. De applicaties waarover we beschikken, willen we dus voor de volle 100% gebruiken en benutten. Dit geldt ook voor de applicaties van Batavia Groep. De applicaties binnen het Archipel concept van Batavia Groep versterken elkaar. Voor ons is het logisch om hierop door te bouwen.
Daarnaast willen we geen verschillende eilandjes binnen automatisering, maar één integraal ICT landschap waarin data maar op één plek wordt opgeslagen. Het Archipel concept voldoet aan dit uitgangspunt. Het gaat uit van één databron en voedt van daaruit de verschillende modules. Bijvoorbeeld VIM. Een deel van de woninginformatie van VIM wordt beschikbaar gesteld aan het Klantvolgsysteem en de iWebsite.