Martijn Vermeulen: Bestaat “self-service BI” dan toch echt?
12-07-2018Blog Martijn Vermeulen: Bestaat “self-service BI” dan toch echt?
Toen twee gebruikers van ons Klantvolgsysteem ons op vrijwel hetzelfde moment vroegen naar meer rapportages over KVS processen, gingen mijn collega’s er bijna automatisch van uit dat we dit gingen oplossen door het toevoegen van extra regels programmeercode. In het KVS zit namelijk een mogelijkheid om data eenvoudig te exporteren en de vragen waren heel legitiem.
Op dat moment was ik zelf druk met Power BI. Een paar rapporten maakten het mogelijk beter te kunnen sturen op onze eigen urenverantwoording uit ons administratiesysteem en ik ontdekte allerlei extra analysemogelijkheden op basis van vastgoeddata in een VIM-omgeving. Eerder al onderzocht ik hoe rapportages op een MJOP-systeem gemaakt kunnen worden.
Ook ontdekte ik dat Power BI niet alleen een einddoel dient, maar ook een hulpmiddel is bij het proces van informatieanalyse. Omdat je op basis van ruwe data al snel tussenresultaten ziet, helpt Power BI bij het beantwoorden van drie cruciale vragen:
- Is de informatievraag echt zo eenvoudig als deze lijkt, of zitten er stiekem nog vervolgvragen aan vast: wat is ‘de vraag achter de vraag’?
- Is het achterliggende informatiesysteem wel optimaal ingericht om de antwoorden op de vragen te kúnnen geven?
- Wordt het informatiesysteem door alle medewerkers gebruikt op de manier zoals het bedoeld is?