// Nieuws  // WonenBreburg: in zes weken naar een centrale bron van waarheid voor vastgoeddata

WonenBreburg: in zes weken naar een centrale bron van waarheid voor vastgoeddata

WonenBreburg, de woningcorporatie die zo’n 40.000 mensen in Breda en Tilburg een thuis biedt, maakte onlangs de overstap van VIM, intern beter bekend als ‘Complexbeheer’, naar de VastgoedCloud. Binnen zes weken verruilden zij een verouderd systeem vol losse data naar één centrale bron van waarheid. Met een unieke scrum-aanpak bewezen ze dat snelheid, kwaliteit en draagvlak uitstekend samengaan én dat je zo een stevig fundament legt voor datagedreven vastgoedsturing.

Van maatwerkchaos naar datakwaliteit

Complexbeheer was jarenlang een onmisbare schakel, maar groeide uit tot een wirwar van maatwerk, historische data en talloze Excel-bestanden. Het resultaat: onbetrouwbare informatie en veel ruimte voor interpretatie.

“Complexbeheer was een vergaarbak van allerlei handmatige knutselconstructies geworden. We wilden één systeem met de juiste koppelingen en zonder ruimte voor verschillende interpretaties. Daarnaast zat er veel historische data in, die niet meer klopte. Dat is niet stuurbaar, dus daar wilden we echt vanaf,” vertelt Dorien Jansen, projectleider organisatieprojecten bij WonenBreburg.

WONENBREBURG
“Voor ons was het belangrijk dat je weet: alles wat in de VastgoedCloud staat, komt vanuit een goede bron en klopt, hier kan ik op sturen.”

Erik Kwantes | Functioneel beheerder

De VastgoedCloud bood precies wat nodig was: een centrale plek, direct gekoppeld aan de bronsystemen, waarin data eenduidig en betrouwbaar is. Voor medewerkers bleef de overstap laagdrempelig, dankzij de herkenbare interface. “Voor ons was het belangrijk dat je weet: alles wat in de VastgoedCloud staat, komt vanuit een goede bron en klopt, hier kan ik op sturen,” vertelt Erik Kwantes, functioneel beheerder bij WonenBreburg.

Live in 6 weken, en daarna doorontwikkelen

De overstap verliep razendsnel. In plaats van te streven naar perfectie koos WonenBreburg voor: eerst live, daarna uitbreiden. Vooraf werd bij de grootgebruikers geïnventariseerd wat écht nodig was. Het projectteam werkte vervolgens in sprints, met een backlog die wekelijks werd herzien. “Dat gaf ons structuur en focus. En het gaf de gebruikers vertrouwen dat hun wensen niet verdwenen, maar onderdeel waren van een doorlopend verbeterproces,” aldus Dorien.

Binnen zes weken stond er een werkbare versie. “We zijn live gegaan met wat écht nodig was om te werken,” vertelt Erik. “Daarna hebben we stap voor stap uitgebreid. De komende periode blijven we kritisch naar de beschikbare data kijken en zorgen dat alleen schone en relevante data wordt overgezet.”

WONENBREBURG
“Sommige mensen binnen de organisatie gebruikten Complexbeheer dagelijks, dus de informatie móest gewoon beschikbaar blijven.”

Dorien Jansen | Projectleider organisatieprojecten

Zelfstandigheid en samenwerking hand in hand

Opvallend in de aanpak van WonenBreburg is de keuze om zoveel mogelijk zelf te beheren. “De begeleiding van de adviseurs was heel fijn, maar we kregen ook de ruimte om als corporatie zelf heel veel te doen. Zo kan het gebruik van de VastgoedCloud zich breder binnen de organisatie ontwikkelen bij vastgoedspecialisten, business analisten, techniek en beheerders,” legt Erik uit.

Over de samenwerking vertelt Dorien: “Batavia Groep denkt verder dan de vraag die je stelt. Ze vragen door, zoeken mee naar de kern en komen met specifieke oplossingen”. Erik vult aan: “Het contact is informeel, maar altijd professioneel. En als er druk op zit, schakelen ze razendsnel. Dat gaf ons het vertrouwen dat we ook écht binnen zes weken live konden.”

“Batavia Groep denkt verder dan de vraag die je stelt. Ze vragen door, zoeken mee naar de kern en komen met specifieke oplossingen,”

Dorien Jansen | Projectleider organisatieprojecten

Datakwaliteit ná livegang borgen

Een succesvolle livegang is pas het begin. Vanaf oktober neemt het beheerteam het stokje over van het projectteam, met één duidelijk doel: de datakwaliteit op peil houden. “De VastgoedCloud is niet een systeem dat je implementeert en daarna vergeet. Het is een tool die alleen maar waardevoller wordt naarmate je het blijft voeden met de juiste data,” zegt Erik.

Ook de mogelijkheden voor de toekomst zijn groot, benadrukt Dorien: “Nu is de VastgoedCloud vooral handig voor het dagelijks raadplegen van vastgoeddata, maar we zien ook kansen voor analyses en assetmanagement. Qua analysetooling is het nog een zoektocht, maar wel een interessante. Het kan best dat over een half jaar ons gebruik er alweer heel anders uitziet.”

“De VastgoedCloud is een tool die alleen maar waardevoller wordt naarmate je het blijft voeden met de juiste data”

Erik Kwantes | Functioneel beheerder

Een inspirerend voorbeeld voor andere corporaties

De aanpak van WonenBreburg laat zien dat snelheid en zorgvuldigheid prima samen kunnen gaan. Hun belangrijkste lessen voor het verbeteren van vastgoedsturing met de VastgoedCloud:

  • Bereid je goed voor: onderscheid wat je nú nodig hebt en wat later kan.
  • Werk met een stabiel team dat wekelijks de voortgang bewaakt, samen met Batavia Groep als sparringpartner.
  • Blijf luisteren naar gebruikers en tref de juiste voorbereidingen om het onderhoud van de applicatie én data te waarborgen, ook na livegang.

Dorien vat samen: “De overstap naar de VastgoedCloud gaf ons in korte tijd de basis die we nodig hadden. Maar het grootste verschil zit in de rust en structuur die is ontstaan binnen de organisatie door onze aanpak: dit is pas het begin en het echte werk van het onderhouden en optimaal benutten van de data in de VastgoedCloud start nu.”

Aanmelden voor de
Batavia Groep nieuwsbrief?

Wil jij als eerste op de hoogte zijn van nieuwe (online) evenementen en het laatste VastgoedCloud nieuws in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief!

Bekijk ook: