Stop de zendingsdrang
In onze branche -woningcorporaties- bestaat er een grote zendingsdrang. Het doel is vaak om zoveel mogelijk content online te hebben, want de gedachte is: hoe meer content, hoe groter de kans dat de bezoeker de juiste informatie kan vinden. Uit onderzoek bij een “zendingsdrang” corporatie met een kleine 1500 webpagina’s, bleek dat er slechts 20 pagina’s regelmatig worden bezocht. Bezoekers nemen niet de moeite om door de vele zoekresultaten naar het juiste antwoord te zoeken; bellen blijkt vele malen sneller te zijn.

De kosten voor een zendingsdrang website zijn relatief hoog. 1480 pagina’s die onderhouden moeten worden, zonder bezoek. De oplossing ligt voor de hand. Maak een website waarop alleen content wordt aangeboden die relevant is voor de bezoeker en ga slim met je databronnen om. De “truc” is dat door het vragen naar de postcode alle geo-informatie uit diverse bronnen wordt verzameld en aangeboden aan de bezoeker. Hierdoor is het onderhoud beperkt en de data effectief. Inmiddels hebben wij dit concept vorm gegeven met de iWebsite.

Zendingsdrang.JPG

 

Speelt dit dan alleen in de woningcorporatiebranche? Welnee. Onlangs was ik bij mijn gemeente op de website. Ik zocht informatie over mijn bestemmingsplan en de openingstijden van het afvalpunt in mijn woonplaats. Ook hier was het een strijd om de juiste informatie boven tafel te halen. Waarom krijg ik niet alleen de voor mij relevante content te zien op basis van mijn locatie? Waarom zoveel zoeken? Laten we een actie starten om de zendingsdrang te stoppen! Ik doe in ieder geval mee. En jij?

Foto: Unsplash