Onthulling iWebsite op CorporatiePlein
De Woningstichting uit Wageningen gaat op CorporatiePlein 2017 samen met Batavia Groep de iWebsite onthullen. Kom op 21 september 2017 om 11:00 uur naar de stand van Batavia Groep en maak dit unieke moment mee! Desiree Feenstra (hoofd bedrijfsvoering van de Woningstichting) en Steef Bakker (partner bij Batavia Groep) nemen u op corporatieplein graag mee in de wereld van de iWebsite. Luister naar onze visie over de ideale klantreis, de keuze voor innovatie in plaats van een klassiek Huurdersportaal en de kunst van het verleiden van huurders.

Een interview met Desiree Feenstra, Hoofd Bedrijfsvoering, over ambitie en optimaliseren van klantcontacten met iWebsite

De doelstelling van de Woningstichting in Wageningen is om met elke klant te communiceren vanuit het principe ‘Digitaal waar het kan en persoonlijk contact waar gewenst, de klant kiest het kanaal’. We werken heel bewust volgens het click, call, face principe. Dit betekent dat we onze klanten stimuleren om digitaal hun zaken met ons te regelen, maar natuurlijk kunnen ze ons ook bellen of langskomen. Via welke weg ook, wij helpen onze klanten altijd zo goed mogelijk én op dezelfde manier. 

Om dit te realiseren, zijn goede digitale communicatiemiddelen en koppelingen tussen systemen cruciaal. We zijn heel bewust aan de slag gegaan om onze nieuwe website persoonlijker te maken met meer mogelijkheden voor onze klanten voor (digitale) interactie en dienstverlening. Om deze ambitie waar te maken we de customer journey en de ideale situatie uitgetekend en daarmee de basis gelegd voor een "slimme website"; de iWebsite.

Start van de ontwikkeling iWebsite

Tijdens de start van de ontwikkeling hebben we gekeken naar de gebruikersstatistieken van onze huidige website. 'Wie is de klant?’, ‘Hoe komt deze in contact met de Woningstichting en welke (gewenste) rol speelt de website hierin?’.

We hebben workshops gehouden met onze klanten om onze dienstverlening te verbeteren op onze website. We wilden achterhalen welke zaken zij missen of wat er beter kan op onze huidige website:

  • Wat zou u graag digitaal bij ons willen regelen (en wat niet)?
  • Waarvoor bezoekt u onze site?
  • Hoe wilt u (digitaal) geholpen worden?

Tijdens deze workshop hebben we het (interactie) design besproken; nog niet ingekleurd met visuals en grafische elementen. We wilden eerst bij onze klanten toetsen of onze basisgedachten en de uitgangspunten kloppen met de klantwensen. Vervolgens zijn we verder gegaan met de grafische-, technische- en functionele invulling.

Relevantie informatie zonder inloggen

Meestal moeten klanten op een site inloggen om gebruik te maken van de functionaliteiten van de site. Dit kan voor (onze) klanten een grote hindernis zijn. Daarom heeft de Woningstichting het uitgangspunt dat bezoekers van de iWebsite gemakkelijk relevante informatie kunnen vinden of aanvragen kunnen doen, zonder (altijd) volledig in te hoeven loggen.

De iWebsite is nu zo ontwikkeld dat klanten op basis van postcode en huisnummer relevante informatie krijgen over de buurt, contactpersonen, geplande onderhoudswerkzaamheden en zelfs (de meeste) aanvragen kunnen doen. Als de huurder postcode en huisnummer invult weten wij om welk adres en om welke huurder het gaat. De huurder hoeft bij zijn aanvragen daarom dan ook geen persoonlijke gegevens/ adresgegevens in te vullen.

Privacy gerelateerde informatie met inloggen
Zodra het gaat om privacygevoelige zaken, vragen we onze klanten om in te loggen met gebruikersnaam en wachtwoord, maar dit gebeurt niet zo vaak als bij het klassieke klantportaal. Na inloggen komt de klant op de persoonlijke ‘Mijn Woningstichting’ pagina.

Integratie achterliggende systemen

De iWebsite is gekoppeld aan verschillende interne systemen, waardoor alle gegevens via één website beschikbaar zijn. Het is dus van groot belang om alle systemen actueel te houden en te voorzien van juiste informatie. 

Klanten testen gebruiksvriendelijkheid van de iWebsite

Eind augustus 2017 hebben we de iWebsite door enkele van onze klanten laten testen op gebruiksvriendelijkheid. Zodra we de resultaten van dit onderzoek ontvangen, kunnen we de iWebsite nog verder verbeteren en klantvriendelijker maken. 

 Kom jij ook eens langs?

 De iWebsite is bijna live. Kom naar Wageningen en wij laten vol trots zien hoe de iWebsite in combinatie met ons totale systeemlandschap werkt! 

Ik wil graag een meet and greet met Desiree Feenstra

Ik reserveer een plekje om: